Ehdot
Termien esittely
Tähän ostokseen sovelletaan seuraavia yksityishenkilöille tapahtuvaa etämyyntiä koskevia vakioehtoja. Kuluttajien internetin kautta tekemiä ostoksia säätelevät pääasiassa sopimuslaki, sopimusehtolaki, tuoteturvallisuuslaki, hintatietolaki, sähköistä kaupankäyntiä koskeva laki, laki kuluttajan myynnistä, markkinointilaki, laki etäsopimuksista ja muualla kuin elinkeinonharjoittajan toimitiloissa tehtävistä sopimuksista sekä yleinen tietosuoja-asetus (GDPR), ja nämä lait antavat kuluttajalle luovuttamattomia oikeuksia. Lait ovat saatavilla osoitteessa https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/. Tämän sopimuksen ehtoja ei pidä tulkita lakisääteisten oikeuksien rajoittamiseksi, vaan osapuolten tärkeimpien kauppaan liittyvien oikeuksien ja velvollisuuksien täsmentämiseksi.
1. Osapuolet
Myyjä on yritys: Ledande Teknologi Sverige AB (Org nr: 559309-2660), ADR: Författarvägen 2, 83499 TANDSBYN, sähköposti: info@panetti.fi, jäljempänä myyjä/myyjä.
Ostaja on kuluttaja, joka tekee tilauksen, jäljempänä ’ostaja’.
2. Hinta
Tavaroista ja palveluista ilmoitettu hinta on ostajan maksama kokonaishinta. Kaikki hinnat ilmoitetaan euroina, ja ne sisältävät kaikki verot, arvonlisäveron ja lisäkustannukset. Lisämaksuja, joita myyjä ei ole ilmoittanut ennen ostoa, ei veloiteta ostajalta.
3. Ehdot ja määräykset
Ehdot sitovat molempia osapuolia, kun ostaja on lähettänyt tilauksensa myyjälle.
Ehdot eivät kuitenkaan ole sitovia, jos myyjän tarjouksessa verkkokaupan tilausratkaisussa tai ostajan tilauksessa on ollut kirjoitus- tai kirjoitusvirhe ja toinen osapuoli on huomannut tai hänen olisi pitänyt huomata, että tällainen virhe on tapahtunut.
4. Maksu
Myyjä voi vaatia maksua tavaroista siitä lähtien, kun ne on lähetetty myyjältä ostajalle. Jos ostaja käyttää maksamiseen luotto- tai pankkikorttia, myyjä voi varata ostohinnan kortille tilausta tehdessään. Kortti veloitetaan tavaran lähetyspäivänä.
4.1 Maksunvälittäjät
Verkkokaupasta ostettujen tuotteiden maksaminen voi tapahtua turvallisesti ja luotettavasti maksupalveluntarjoajiemme Stripen tai PayPalin kautta.
Verkkomaksu Stripen kautta, joka hyväksyy MasterCard- ja Visa-pankki- ja luottokortit. Maksun yhteydessä ilmoitetaan nimi, kortin numero, voimassaoloaika ja tarkistusmerkit (CVC/CVV). Turvallisuutesi ja mielenrauhasi ovat meille erittäin tärkeitä, ja Stripen kaltaiset kumppanit takaavat tämän turvallisuuden.
Jos maksat PayPalin avulla, voit tehdä sen PayPal-tililtäsi tai MasterCard/Visa-kortiltasi (et tarvitse erillistä PayPal-tiliä maksaaksesi kortilla). PayPal on yksi maailman suurimmista verkkomaksujen käsittelijöistä, ja sitä käyttävät tuhannet verkkokauppiaat ja yksityishenkilöt. Grimm.no ei pääse käsiksi luottokorttitietoihisi tai muihin PayPalista saamiisi maksutietoihin eikä näin ollen tallenna niitä.
Sekä Stripe että PayPal ovat suuria kansainvälisesti tunnustettuja maksuprosessoreita, jotka tekevät verkkomaksuista turvallisia. Meillä ei ole pääsyä mihinkään maksutietoihin, kuten luottokortin numeroon, jonka annat maksaessasi. Nämä tiedot lähetetään salattuina suoraan heille, eivätkä ne koskaan kulje palvelimemme kautta. Saamme vain vahvistuksen siitä, että maksu on suoritettu, jotta järjestelmämme voi muuttaa tilauksesi tilan maksetuksi.
5. Toimitus
Toimitus tapahtuu, kun ostaja tai hänen edustajansa on vastaanottanut tavarat. Tarjoamme ilmaisen toimituksen koko Suomen alueella yli 30 euron tilauksille.
Jos toimitusaikaa ei ole ilmoitettu tilauksessa, myyjän on toimitettava tavarat ostajalle ilman aiheetonta viivytystä ja viimeistään 10 päivän kuluttua tilauksen saamisesta asiakkaalta. Tavarat toimitetaan ostajalle, elleivät osapuolet erikseen toisin sovi.
6. Tavaroihin liittyvä riski
Riski tavaroihin siirtyy ostajalle, kun hän tai hänen edustajansa on vastaanottanut tavarat 5 kohdan mukaisesti.
7 Peruuttamisoikeus
Ellei sopimuksessa ole suljettu pois peruuttamisoikeutta, ostaja voi peruuttaa tavaran oston etämyynnistä ja muualla kuin elinkeinonharjoittajan toimitiloissa tehtävistä sopimuksista annetun lain (SFS 2005:59) mukaisesti.
Ostajan on ilmoitettava myyjälle peruutusoikeuden käyttämisestä 14 päivän kuluessa määräajan alkamisesta. Määräaika sisältää kaikki kalenteripäivät. Jos määräaika päättyy lauantaina, yleisenä juhla- tai vapaapäivänä, määräaikaa jatketaan seuraavaan arkipäivään.
Määräaika katsotaan kuluneeksi, jos ilmoitus lähetetään ennen määräajan päättymistä. Ostajalla on todistustaakka siitä, että peruuttamisoikeutta on sovellettu, joten ilmoitus on tehtävä kirjallisesti (peruuttamislomake, sähköposti tai kirje).
Peruuttamisaika alkaa kulua:
Jos kyseessä on yksittäisten tavaroiden osto, määräaika alkaa kulua tavaroiden vastaanottamista seuraavasta päivästä.
Jos osto koostuu useista toimituksista, määräaika alkaa viimeisen toimituksen vastaanottamista seuraavasta päivästä.
Peruuttamisaikaa pidennetään 12 kuukauteen alkuperäisen määräajan päättymisestä, jos myyjä ei ilmoita ennen sopimuksen tekemistä peruuttamisoikeuden olemassaolosta ja vakiomuotoisesta peruuttamislomakkeesta. Sama pätee, jos peruutusoikeuden käyttämisen edellytyksistä, määräajoista ja menettelyistä ei ole ilmoitettu. Jos elinkeinonharjoittaja viimeistelee tietojen antamisen näiden 12 kuukauden aikana, määräaika päättyy kuitenkin 14 päivän kuluttua siitä päivästä, jona ostaja sai tiedot.
Peruuttamisoikeutta käytettäessä tavarat on palautettava myyjälle ilman aiheetonta viivytystä ja viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisoikeuden käyttämistä koskevasta ilmoituksesta. Ostaja vastaa tavaroiden palauttamisesta aiheutuvista välittömistä kustannuksista, ellei toisin ole sovittu tai ellei myyjä ole ilmoittanut, että ostaja vastaa palautuskustannuksista. Myyjä ei voi periä maksua ostajan peruuttamisoikeuden käyttämisestä.
Ostaja voi testata tavaroita kohtuullisessa määrin selvittääkseen niiden luonteen, ominaisuudet ja toiminnan peruuttamatta peruuttamisoikeutta. Jos tavaran testaaminen ylittää kohtuullisen ja välttämättömän määrän, ostaja voi joutua vastaamaan tavaran arvon alentumisesta.
Myyjä on velvollinen palauttamaan ostajalle kauppahinnan ilman aiheetonta viivytystä, kuitenkin viimeistään 14 päivän kuluessa siitä päivästä, jona myyjälle on ilmoitettu ostajan päätöksestä käyttää peruuttamisoikeuttaan. Myyjällä on oikeus pidättäytyä maksusta, kunnes hän on vastaanottanut tavarat ostajalta tai kunnes ostaja on osoittanut, että tavarat on palautettu.
8. Myöhästynyt toimitus ja toimittamatta jättäminen – ostajan oikeudet ja määräaika reklamaatioiden ilmoittamiselle
Jos myyjä ei toimita tavaroita tai toimittaa niitä myöhässä osapuolten välisen sopimuksen mukaisesti eikä tämä johdu ostajasta tai johdu ostajasta, ostaja voi kuluttajakauppalain 5 luvun säännösten mukaisesti tietyin edellytyksin pidättää kauppahinnan, vaatia täyttämistä tai purkaa sopimuksen.
Maksun laiminlyönnistä ilmoittamisen on todistettavuussyistä tapahduttava kirjallisesti (esim. sähköpostitse).
Täyttäminen
Ostaja voi pitää ostoksensa ja vaatia myyjältä suoritusta. Ostaja ei kuitenkaan voi vaatia täyttämistä, jos on olemassa este, jota myyjä ei voi voittaa, tai jos täyttämisestä aiheutuu myyjälle niin suurta haittaa tai kustannuksia, että ne ovat olennaisesti suhteettomia ostajan etuun nähden, joka myyjän on täytettävä. Jos vaikeudet poistuvat kohtuullisessa ajassa, ostaja voi kuitenkin vaatia täyttämistä.
Ostaja menettää oikeutensa vaatia täyttämistä, jos hän odottaa kohtuuttoman kauan vaatimuksen esittämistä.
Peruuttaminen
Jos myyjä ei toimita tavaraa toimitusajankohtana, ostajan on kehotettava myyjää toimittamaan kohtuullisen pitkän suoritusajan kuluessa. Jos myyjä ei toimita tavaroita pidennetyssä määräajassa, ostaja voi purkaa sopimuksen.
Ostaja voi kuitenkin purkaa sopimuksen välittömästi, jos myyjä kieltäytyy toimittamasta tavaroita. Sama pätee, jos tavaran toimittaminen sovittuna ajankohtana on ollut välttämätöntä sopimuksen tekemisen kannalta tai jos ostaja on ilmoittanut myyjälle, että toimitusajankohta on ratkaiseva.
Jos tavara toimitetaan kuluttajan asettaman määräajan jälkeen tai sopimuksen tekemisen kannalta olennaisen toimitusajan jälkeen, peruuttamisvaatimus on tehtävä kohtuullisen ajan kuluessa siitä, kun ostaja sai tiedon toimituksesta.
Korvaus
Ostaja voi vaatia korvausta viivästyksen aiheuttamista vahingoista. Tätä ei kuitenkaan sovelleta, jos myyjä osoittaa, että viivästys johtuu myyjästä riippumattomasta esteestä, jota ei olisi kohtuudella voitu ennakoida sopimuksen tekohetkellä, jota ei olisi voitu välttää tai jonka seurauksia ei olisi voitu voittaa.
9. Tuotteen virhe – ostajan oikeudet ja reklamaatioiden määräaika
Jos tavarassa on virhe, ostajan on ilmoitettava myyjälle kohtuullisen ajan kuluessa siitä, kun virhe havaittiin tai olisi pitänyt havaita, että hän aikoo reklamoida virheestä. Ostajan katsotaan aina reklamoineen ajoissa, jos hän on tehnyt sen kahden kuukauden kuluessa siitä, kun virhe havaittiin tai olisi pitänyt havaita. Reklamaatio voidaan tehdä viimeistään kahden vuoden kuluttua siitä, kun ostaja on ottanut tavarat haltuunsa. Jos tavaran tai sen osan on tarkoitus kestää huomattavasti yli kaksi vuotta, takuuaika on viisi vuotta.
Jos tavarassa on virhe, joka ei johdu ostajasta tai ostajan puolella olevista olosuhteista, ostaja voi kuluttajakauppalain 6 luvun säännösten mukaisesti tietyin edellytyksin pidättää kauppahinnan, valita korjauksen ja uuden toimituksen välillä, vaatia hinnanalennusta, vaatia sopimuksen purkamista ja/tai vaatia myyjältä vahingonkorvausta.
Valitukset myyjälle on tehtävä kirjallisesti.
10. Oikaisu tai vaihtaminen
Ostaja voi valita, vaatiiko hän virheen korjaamista vai toimituttaako hän sen sijaan vastaavan tavaran. Myyjä voi kuitenkin kieltäytyä ostajan vaatimuksesta, jos vaatimuksen täyttäminen on mahdotonta tai siitä aiheutuu myyjälle kohtuuttomia kustannuksia. Korjaaminen tai korvaaminen on suoritettava kohtuullisessa ajassa. Periaatteessa myyjällä ei ole oikeutta tehdä useampaa kuin kahta yritystä saman virheen korjaamiseksi.
11. Hinnan alentaminen
Ostaja voi vaatia kohtuullista hinnanalennusta, jos tavaraa ei korjata tai korvata. Tämä tarkoittaa, että alennetun hinnan ja sovitun hinnan suhde vastaa virheellisessä kunnossa olevan tavaran arvon ja sopimuskunnon välistä suhdetta. Jos tähän on erityisiä syitä, hinnanalennus voi sen sijaan perustua virheen merkitykseen ostajalle.
Peruuttaminen
Jos tavaraa ei korjata tai vaihdeta, ostaja voi myös purkaa sopimuksen, jos virhe ei ole vähäinen.
12. Myyjän oikeudet ostajan laiminlyönnin tapauksessa
Jos ostaja ei maksa tai täytä muita sopimuksen tai lain mukaisia velvoitteita eikä tämä johdu myyjästä tai myyjän puolella olevista olosuhteista, myyjä voi kuluttajakauppalain 9 luvun säännösten mukaisesti tietyin edellytyksin pidättää tavaran, vaatia sopimuksen täyttämistä, vaatia sopimuksen purkamista ja vaatia ostajalta korvausta. Myyjä voi myös tietyissä olosuhteissa vaatia viivästyskorkoa, perintäpalkkiota ja kohtuullista maksua tavaroista, joita ei ole noudettu.
Suoritus
Myyjä voi pidättää lähetyksen ja vaatia ostajaa maksamaan kauppahinnan. Jos tavaraa ei toimiteta, myyjä menettää oikeutensa, jos hän odottaa kohtuuttoman kauan vaatimuksen esittämistä.
Peruuttaminen
Myyjä voi purkaa sopimuksen, jos ostaja laiminlyö olennaisesti maksun suorittamisen tai syyllistyy muuhun olennaiseen sopimusrikkomukseen. Myyjä ei kuitenkaan voi peruuttaa sopimusta, jos koko kauppahinta on maksettu. Jos myyjä asettaa kohtuullisen pidennyksen täyttämiselle, eikä ostaja maksa määräajassa, myyjä voi purkaa kaupan.
Viivästyskorko/perintämaksu
Jos ostaja ei maksa kauppahintaa sovitulla tavalla, myyjä voi vaatia kauppahinnalle korkoa korkolain mukaisesti. Jos maksua ei suoriteta, saatava voidaan muistutuksen lähettämisen jälkeen lähettää ostajalle, joka voi tällöin joutua maksuvelvolliseksi perintälain mukaisista maksuista.
Maksut tavaroista, joita ei ole maksettu ennakkoon ja joita ei ole noudettu.
Jos ostaja jättää maksamattomat tavarat perimättä, myyjä voi periä ostajalta maksun. Maksun tulisi kattaa enintään myyjän todelliset kustannukset, jotka aiheutuvat tavaran toimittamisesta ostajalle. Tällaista maksua ei voida periä alle 18-vuotiailta ostajilta.
13. Takuu
Myyjän tai tuottajan antamat takuut antavat ostajalle oikeuksia niiden oikeuksien lisäksi, jotka ostajalla on jo pakottavan lainsäädännön nojalla. Takuu ei siis rajoita ostajan oikeuksia reklamaatioihin ja vaatimuksiin viivästyksen tai virheiden yhteydessä 9 ja 10 kohdan mukaisesti. Takuumme koskee Panetti.fi-sivustolta ja jälleenmyyjiltämme Verkkokauppa.com ostettuja tuotteita.
14. Henkilötiedot
Kerättyjen henkilötietojen rekisterinpitäjä on myyjä. Ellei ostaja toisin sovi, myyjä voi henkilötietolain mukaisesti kerätä ja säilyttää vain sellaisia henkilötietoja, jotka ovat välttämättömiä myyjän sopimuksen mukaisten velvoitteiden täyttämiseksi. Ostajan henkilötietoja luovutetaan muille vain, jos se on välttämätöntä myyjän ja ostajan välisen sopimuksen täyttämiseksi tai lakisääteisissä tapauksissa.
15. Riitojen ratkaiseminen
Reklamaatiot on osoitettava myyjälle kohtuullisessa ajassa, ks. kohdat 9 ja 10. Jos tämä ei onnistu, ostaja voi ottaa yhteyttä kuluttajaneuvostoon sovittelua varten.